Landcruiser Dakar

Toyota Landcruisers Dakar Press Team stuk zuiniger door gebruik TSL. Het Dakar Press Team, dat al sinds 2004 verslag doet van de Dakar rally, verplaatst zich tijdens de rally met twee verschillende type Toyota Landcruisers, een 80 en een 105. Beide Toyota’s worden voor deelname aan de rally zeer goed geprepareerd. Één van de Landcruisers is al behoorlijk op leeftijd, reden temeer om voor de deelname aan de Dakar rally werkelijk alles uit de kast te halen om een probleemloze Dakar te kunnen rijden.Dirk van der Veen, verantwoordelijk voor de preparatie van de Dakar voertuigen van het Dakar Press Team kwam afgelopen jaar in contact met All Star Trade Int., het bedrijf dat al ruim 20 jaar het product TSL verkoopt. Gosse Beitsma, eigenaar van deze Utrechtse onderneming gaf aan dat TSL gezien kan worden als olieversterker, waardoor de smerende werking aanzienlijk verbetert. De testresultaten toonde aan dat er inderdaad een significant verschil werd getoond tussen het wel en niet gebruiken van TSL. De resultaten waren voor Dirk voldoende overtuigend om het te gaan toepassen in de Dakar Toyota’s, wat uiteindelijk tot een zeer opmerkelijk resultaat leidde.

Verbruik 2009, 2010, 2011(brandstof):

Het verbruik van deze 3.400 kg wegende geprepareerde Toyota Landcruiser, die ons door de Zuid-Amerikaanse woestijnen, vlaktes en gebergtes vervoert, is uiteraard niet bepaald zuinig. In de etappes waarin we veel zand en duinen hebben moeten trotseren kwam het verbruik altijd uit op 1op5. Het aanzienlijke verbruik is mede te verklaren door totaal gewicht, “verouderde” techniek, terrein eigenschappen en het rechter voetje van onze rally fotograaf. De vlottere etappes waar we meer asfalt konden gebruiken kwamen uit op een brandstof consumptie van 1 liter op 5,5 kilometer. Deze waardes waren altijd constant en dus een gemak in het kader van de geplande tankstops. Op één volle hoofdtank haalden we altijd zo’n 370 kilometer, vervolgens konden we deze vanuit onze 160 liter metende subtank nog twee maal vullen.

Voorbereiding Dakar 2012:

In de maanden die vooraf gingen aan de Dakar rally 2012, zijn alle vloeistoffen en vetten van TSL gebruikt. In de motor werd 5% olieversterker toegevoegd aan de 5w40 motorolie. Versnellingsbak, tussenbak en differentieels kregen 3% olieversterker. De aandrijfassen, fusee en wiellagers werden opnieuw gesmeerd met het blauwe TSL EP2-vet.

Verbruik 2012 (brandstof):

Vanaf onze eerste kilometers in Zuid-Amerika hebben we het verbruik bijgehouden, helaas ging in etappe 1 de tankmeter kapot. Omdat we gewend zijn 370 km op een tank te rijden, was het simpelweg de kilometers bijhouden. Na zo’n 1.000 km hebben we getankt en verwachtten we ongeveer 200 liter te moeten bijvullen. Er bleek slechts 140 liter in te gaan, wat ons verbaasde. Die dag hebben we de tankmeter kunnen repareren (bleek een slechte stekker). Vervolgens bleek nogmaals, dat we 500 km op de hoofdtank konden rijden i.p.v. de 370 km waarbij voorheen de bodem van de tank bereikt was. Gedurende de rest van de etappes, die ons uiteindelijk vanuit Argentinië via Chili naar Peru hebben gebracht, bleek dat we op de echte off-road stages 1 op 6,8 verbruikten en op de stages met veel asfalt / lange verbindingsroutes bleek dit zelfs 1 op 7,5 te zijn. Een geweldig verschil dus van 36%!!!

Mooi meegenomen was dus dat de gecalculeerde brandstofkosten een stuk lager uitvielen en dat we met volle tanks nu 1.500 km halen in plaats van voorheen 1.050 km.

Olieverbruik:

De 6 cilinder diesel wordt dagelijks in de woestijn erg zwaar belast om het hoge gewicht door de zandvlaktes te trekken, niet gek dus dat we gewoonlijk na 10.000km 3 liter motorolie hebben bijgevuld. Dit jaar echter, bleek er maar 0.8 liter nodig te zijn om de olie op niveau te houden. Ook de vervuiling van de olie was aan de hand van de kleur te beoordelen een stuk minder (minder zwart). De kwaliteit van de afgetapte olie wordt nog getest.

Slijtage:

Tijdens de eerste etappe in Peru zijn we een bout van het fusee verloren door de heftige vibraties. We hebben dit ‘s avonds kunnen repareren, echter hebben we wel een paar honderd kilometer door de woestijn en rivieren gereden waardoor er water, stof en zand bij het smeervet is gekomen. Bij controle in Nederland bleek er geen enkele slijtage of speling te zijn ontstaan op de fusee kogels en lagers.

Conclusie:

-       36% lager brandstofverbruik

-       Lager olieverbruik

-       Vrijwel geen slijtage

Test gegevens van de Toyota Landcruiser 80

Bouwjaar 1991

Kilometerstand 390.560 km

Motor: 4.2 L 6cil turbo diesel (1HD-T)

Handgeschakeld

Gewicht rallyklaar: 3400kg

Gedurende de Dakar rally’s 2009, 2010 en 2011 zijn de omstandigheden qua belading/gewicht, gereden snelheden, temperaturen en gebruikte smeermiddelen voor motor, versnellingsbak, tussenbak, differentieels, aandrijfassen, fusee en wiellagers gelijk gebleven.

Motor: 5w40 volsynthetisch (Valvoline)

Hoofdbak en tussenbak: 75w90 (Kroon Oil)

Differentieels: 80w90 (Kroon Oil)

Aandrijfassen, fusee en wiellagers: Universeel chassisvet

  1. cn
€ 0,- 包含运费 0
个人建议 电话: 030 26 16 201 周一至周五 上午9点至晚7点

分享:

在下午1点前完成订单,当天发货 荷兰本土免邮